Märta Améen 1871-1940
Märta Améen i sin Parisstudio kring år 1900

Märta Augusta Karolina Emma Axelsdotter Sparre, skulptris och konstnär född i Wien den 28 februari 1871, dotter till konstnärerna Carl Axel Ambjörn Sparre och Emma Sparre. Några år efter Märtas födelse flyttade föräldrarna från Wien till Düsseldorf där de stannade i ett år. Därefter vidare till Paris där Märta vid åtta års ålder sattes i Klosterskola. Redan i dessa unga år var hon en duktig tecknare.

År 1881 flyttade familjen hem till Sverige. Föräldrarna ägde en lantegendom i Sörby, Östergötland och där kom Märta att tillbringa fem år av sin uppväxt. På gården fanns många djur och Märta fäste sig främst för hästarna. Hon älskade lantlivet och deltog varje dag i arbetet på gården, så ofta att hon ibland klädde sig som en pojke för att inte väcka för mycket uppmärksamhet.
1885 drabbades föräldrarna av en ekonomisk katastrof. Hela lantegendomen med tillhörande inventarier såldes och familjen flyttar till Göteborg. Där studerade Märta måleri med föräldrarna som lärare.
1888, då Märta uppnått 17 års ålder, reser hon tillbaka till Paris tillsammans med modern för studier vid Colarossis Atelier. Som lärare hade hon de respekterade konstnärerna Dagnau-Bouveret och Courtois och under den fyra år långa studietiden ägnade hon sig bara åt teckning. 1893 reste hon till Wien där hon gifte sig med översten Johan Gustaf Gerhard Améen (1867-1930), även han en god landskapsmålare.
Under de första åren som husmor efter giftermålet var hon ofta rastlös. Hon ägnade sig åt dottern Karin och att måla stilleben, häst- och hundporträtt på beställning. I Wien saknade hon kontakten med vännerna i Paris och efter en tids funderande beslutade hon att återvända till den franska metropolen för ännu en studieresa, dottern Karin lämnades kvar i faderns beskydd.
I Paris hyrde hon en ateljé och uppsökte sina gamla lärare. Nu skulle hon en gång för alla staka ut vägen för framtiden. Lyckas hon få erkännande som konstnär, blir detta hennes levebröd, i annat fall slutar hon för gott. För att försörja sig arbetade hon i stall, som piga och vid byggen, samtidigt som hon tecknade och målade.
Vid ett besök på Louvren blev Märta betagen i en häststudie utförd i plastilina (lera som ej stelnar eller torkar), och i samma ögonblick beslutar hon sig att lägga penseln åt sidan och istället prova denna nya uttrycksform. Redan på väg hem från Louvren inhandlade hon det hon behövde för att påbörja sitt skulpterande. Hon satt sedan uppe hela natten och arbetade i sitt nya material. Resultatet blev en hästskulptur som till slut hamnade på Konstakademins Utställning i Paris 1899. Skulpturen mottogs med stor beundran och Märta bestämde sig därefter att bli skulptris.
Nästa utställning ägde rum på Champs-de-Mars-salong 1902 och därefter deltog hon vid ett antal utställningar både i Frankrike, Sverige och andra länder. Bland hennes skulpturgrupper kan nämnas "De gamla kamraterna", "Inväntande sin tur", "I väg", " I sken", "Loppan" och "Flugan" m.fl. Märta återvänder så småningom till Sverige där hon först bosätter sig i Vadsbro mellan Katrineholm och Nyköping, därefter i Barksäter Vingåker där hon stannar livet ut. Märta avlider den 25 juni 1940. Hennes föremål signerades "Märta Améen".
 


Googlesök bara på signaturer.se           

Ronnie Gustafsson © 2012