|
På
Bornholm har det funnits över 200 tillverkare av Keramik och Terracotta.
Den
gemensamma faktorn för dessa tillverkare, var att de
alla använde sig av den gula lera som
fanns på ön. De flesta av dem är och förblir
okända, men några av dem har rönt framgång. Bland dem kan nämnas Michael Andersen & Son, Hjorts Fabrik, Johgus,
Spietz och Söholm. Det fanns också andra tillverkare som använde
sig av den populära Bornholmsleran. På danska
fastlandet var det bl.a.
Herman Kähler och Peter Ipsen och på svenska sidan Tillinge, Boda och
Oskarshamnsfabrikerna. |
|

|
|
|
Michael
Andersen & Son 1890- |
Verkstaden
grundas av Rasmus Olsen redan 1740 och övergår till Jens Michael
Andersen 1890. Andersens tidiga produktion bestod
mest av föremål i terrakotta, men när han introducerade mer dekorativa föremål som t.ex
figuriner fick tillverkningen ett
lyft. Under tidiga 1900-talet hade han bl.a. ett samarbete med
grosshandlare Kjaer i Köpenhamn, ett samarbete som drev verksamheten
framåt i både form, kvalité och skapande. Senare kom Michael
Andersens son
Daniel att få en mer framträdande roll i tillverkningen.
Han experimenterade friskt med glasyrer, former och framträdande
färgsättning. Han tog bl.a. fram den avsiktligt krackelerande
ytan som är så typisk för Michael Andersens Fabriks senare
produktion. |
Företaget ägs nu av Solveig Ussing. Hon har bantat
ner tillverkningen och tar gärna emot besök för en rundvandring i
den gamla fabriken. Godset stämplas "MA&S" samt Rönnes
stadsvapen - Tre fiskar i en sköld. Konstnärer:
Daniel Andersen, Fritz Sanders, Ernst Weber, Elly Dobreff, Ida Swartz
Lehmann, von Erlö, Hilde Dietrich, Hervig Schraml, Liselotte Majer, Sigward
Bernadotte, Max Riebe, Svend Nielsen, Vibeke Hansen, Marianne Starck, J.J. Bregnoe, Harald Isenstein
och Carlo
Rosberg. |
|
|
|

|
|
|
L.
Hjorts Terracottafabrik 1859-
|
Hjorths
Fabrik grundades av Lauritz A. Hjort 1859 och tillverkningen förlades
i föräldrarnas bostadshus
i Rönne på Bornholm. 1862 flyttade han tillverkningen till
Krystalgade
där den ligger ännu idag. Redan tidigt så producerades vaser,
figuriner samt diverse
prydnadsgods och hushållsartiklar. Detta till skillnad från
de andra fabrikerna som mestadels höll sig till nyttogodset. 1865 hade
de Hjorts Fabrik ca 10 anställda och då verksamheten utökades på 1870-talet
anställdes ytterligare personal. |
Den stora
artikeln var kopior av antika keramikföremål. Det kunde vara
kopior på antika grekiska vaser samt reproduktioner av gammal Dansk
fajans. På 1880-talet hade produktionen vuxit kraftigt och
företagets produkter såldes över hela världen. Varuhus i London, Paris, Wien m.fl
var storkonsumenter av Hjorths produkter. Denna exportförsäljning stannade av i och med
världskrigets utbrott 1914 och de blev fick återigen vända sig till den inhemska marknaden. |
Det var
också vid denna till som stengodset gjorde sin entré i produktionen.
När det introducerades i början av 1900-talet så
producerades mängder av krukor i många olika modeller,
bl.a. med leverans till de danska apoteken. De
tillverkade även te- och
kaffeserviser, smycken och lampor m.m. Från 1927
stämplas allt gods med en Hjort. Konstnärer: Gertrud
Kudielka, Adam Fischer, Ursula
Munch-Petersen, Eva Sjøgren och Jane Reumert m.fl. |
|
|
|
|

|
|
|
Söholm 1835-1996
|
Herman Sonne Wolffsen och Edvard
Christian Sonne lämnar den Kungliga
Porslinsfabriken i Köpenhamn 1835 och reser till Bornholm. Där på Rönneveij några kilometer öster
om Rönne, startar de Söholms keramikfabrik och produktionen består
av föremål i fajans och terrakotta.
|

|
Efter bara några få
år beslutar sig de två grundarna att gå skilda vägar och fabriken
övertas då av Herman Wolffsen. Wolffsen driver verksamheten fram
till sin död 1887, därefter och fram till 1902
drivs fabriken av sonen Christian. |
1902
tar tredje generationen Wolffsen över fabriken.
De nya ägarna blir då Casper och Hans Ancher. Det gick inte speciellt bra för dem, mycket på
grund av världskrigets utbrott 1914. Det var svårt för dem att
sälja keramik under krigsåren och det blev inte lättare när de
emaljerade kärlen gjorde sitt intåg på marknaden. Under denna
svåra period säljer Casper och Hans fabriken
till Carl Möller. 1928 råder arbetsbrist
på Bornholm och Rönne kommun övertar verksamheten vid fabriken för
att säkra arbetstillfällen. |
|
Under Andra Världskriget hade företaget en
glansperiod då krigets effekt var att inga utländska varor kom in i
landet. De sålde i stort sett allt de producerade. I maj 1945
stoppades tillverkningen då Ryska plan gick till angrepp och bombade
fabriken. Produktionen kom så småningom igång igen och fabrikens verksamhet
pågick fram till 1996 då man stängde dörrarna för sista
gången. Konstnärer: Einar
Johansen (EJ), Holm Sørensen (HS), Svend Aage Jensen (SJ), Noomi
Backhausen, Maria Philippi, Holm Sörensen, Rigmor Nielsen och
Flemming Brylle. |
 |
Arbetare
vid Söholms Keramikfabrik i slutet av 1800-talet |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|

|
|
|
Spietz Fabrik
1793-1860
|
Johan Spietz
kom till Bornholm 1791. Han fick en förfrågan av engelsmannen Davenport
om han kunde vara behjälplig vid
grundandet av en ny keramikfabrik i Rönne. Spietz ställer upp men det
fungerade inte speciellt bra, han lämnar Davenport och grundar
istället sin egen fabrik. 1793 tas fabriken i drift och
tillverkningen består av nytto- och hushållsgods,
figurer och figuriner, skulpturer, leksaker, sparbössor och andra
prydnadssaker. Fabriken betraktas idag som den första och främsta fabriken
med verksamhet på Bornholm. |
 |
De tillverkade
även en hel del gods i vit eller
elfenbensvit färg som rönte stor uppskattning. Johan Spietz
fick tre söner vilka övertog fabriken 1831. Spietz var först med att
framställa föremål i den gula fajansen, den fajans som senare kom att
användas vid Tillingefabrikerna i Sverige. De tillverkade också föremål i
brun och svart fajans. Tyvärr stämplade aldrig Spietz sina
föremål, vilket gör dem relativt anonyma på
marknaden. |
Godset
från Spietz Fabrik stämplades aldrig |
Sparbössan
i form av en hund är omärkt och med tanke på att Spietz
aldrig stämplade sitt gods, så går det inte att med säkerhet säga att
det är ett föremål tillverkat vid fabriken. Det finns
dock liknande föremål på
Bornholms Museum och de tillskrivs Spietz Fabrik. |
|
|
|

|
|
|
Johgus 1944-1999
|
|
|
|

|
|
|
Peter Ipsens Enke
1843-1955
|
1843 grundades Ipsens
Terracottafabrik i Köpenhamn av Peter Erasmus Ipsen. Redan som
13-åring fick Peter arbete vid en tegelfabrik och hans uppgift där var
att bära tegel. Han bar 4000 tegelstenar varje dag och hans hårda
arbete satte djupa spår vilket kom att märka honom för resten av
livet. 1843 endast 28 år
gammal, grundar han sin egen fabrik och nästan samtidigt gifter
han sig med Lovise Christine. Tillverkningen bestod av skålar, vaser
och figuriner dekorerade med inspiration från skulptören Bertel
Thorvaldsen. Hans produktion kännetecknas ofta av hängande frukter
och bär, målade i orangegul oljefärg och leran hämtades oftast från
Bornholm. |
Peter Ipsen avlider 1860 endast 45 år gammal. Hans änka Lovisa Ipsen fortsätter
driften och får senare hjälp av äldste sonen Bertel. Fabriken
lever kvar fram till 1955, då den läggs ner. Godset stämplades
"P Ipsen Köpenhamn" och efter Peter Ipsens död "P
& E" under en kunglig krona (Peter Ipsens Enke). |
Konstnärer: Bertel
Ipsen, Thorvald
Bindesbøll, Georg Jensen, Christian
Joachim, Ib Just Andersen, Lauritz
Jensen, Jens
Ferdinand Willumsen, Ellen
Locher, Axel Salto, Axel Soerensen, Axel
Jensen, Bode
Willumsen, Arno
Malinowski, Charles
Boegh, Georg och Adam Thylstrup, Niels
Norvil, Adda Bonfils, Arne Bang och Johannes
Hedegaard m.fl. |
|
|
|

|
|
|
HAK - Herman A Kähler
AS 1839-1974
|
Information om Herman
Kähler finns på separat sida - Klicka
här
|
|
Tillinge, Boda och
Oskarshamn - Sverige
|
Information om dessa
fabriker finns på separat sida -
Klicka
här
|
|
Bornholmfajans
från okända fabriker
|
Det har
funnits över 200 keramikverkstäder på Bornholm från 1700-talets
andra halva och fram till idag och de flesta av dem stämplade aldrig
sitt gods. Här nedan finns bilder på några ostämplade och anonyma
Bornholmsföremål. Det finns liknande föremål på Bornholms Museum men
inte ens där har man lyckats få fram ursprung. De benämns endast "Bornholmfayence".
Här nedan finns några exempel på mer eller mindre
anonyma Bornholmsföremål. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Pepparbössa
|
Pepparbössa
|
Pepparbössa
|
Chokladkanna
|
Pepparbössa
|
Pepparbössa
|
Mjölkkanna
|
|
|
|