|
|
Celo
Pertot 1924- |
|
Celo
Pertot, skulptör och tecknare, föddes i den
lilla staden Aurisina utanför Nabresina i
provinsen Trieste i norra Italien den 26 augusti
1924, son till stenhuggare Anton Pertot och Marija
Pavlina. Celo började redan som 15-åring att
arbeta i ett närbeläget stenbrott tillsammans
med fadern och det var där han upptäckte
möjligheterna med att arbeta i sten. Det var
också då han bestämde sig för att bli
skulptör. Vid krigsslutet 1945 reste han till sin
syster i Rom med förhoppning att bli antagen i
någon av konstskolorna där. Till sin glädje
fick han ekonomisk hjälp av några
välgörenhetsorganisationer och 1946 skrevs han
in på Accademia di Belle Arti i Rom för tre års
studier. |
Celo
som var religiös sökte sig till Frälsningsarmen
i Rom. Han tog aftonkurser på Jesuituniversitetet
och deltog i ett tredagars seminarium med en
Biskop. Celo var bekymrad över sin tro, att den
istället för att fördjupas kändes svagare och
på väg att tyna bort. Han konsulterade Biskopen
om detta, men det enda svar han fick, var att
"tron är en gåva från Gud och han ger den
till den som vill". Celo kände sig besviken
över svaret och beslutade sig därefter att helt
ägna sig åt konststudier. |
1948 fick Celo ett
stipendium för studier på Academie Für Bildende Künste
i Wien. Han studerade där under en termin 1951 och
fortsatte därefter till en konstskola i Ljubljana
Slovenien där han studerade under hösten 1951. Hans
dröm var att kunna flytta till Paris, men ändrade sig
när han fick erbjudande om arbete i Stockholm. Celo
kommer till Sverige 1952. Avsikten är att studera på
Konsthögskolan och samtidigt arbeta ihop så mycket
pengar, att han skulle kunna göra sig ett namn inom
konstvärlden. Därefter skulle han bosätta sig permanent
i Paris. |
I Stockholm träffar han
kassörskan Sigrid Mikaelsson med vilken han gifter sig
1952. Han kallade henne kort och gott för
"Micky" och paret bosatte sig i Stockholm. Celo
försörjde sig då genom arbete på ett litet
stenhuggeri. Där skapades bl.a. skulpturer som sedan
hamnade Millesgården och i en park på Lidingö. |
|
Senare
fick han arbete på ett konstgjuteri vid Friluftsmuseet
på Skansen. Där skapade han skulpturer i brons och
bly, oftast inför publik. Hans
goda kunskaper i bronsgjutning gav honom också plats
som restaurator på Nationalmuseet och som lärare vid
Akademiens Skulpturskola. Under åren 1954-60 fick Celo
mycket beröm för sitt arbete, både av konstkritiker
och i pressen. Han deltog under dessa år vid flera
uppmärksammade utställningar i bl.a. Stockholm, Rom, Ljubljana,
Wien, Zagreb och Belgrad. |
Celo som hämtade sin
inspiration från landsmannen Mario Marini, gjorde
främst skulpturer, statyetter och porträtt. Han
arbetade i material som t.ex. granit, trä, marmor,
gips, bly, brons, silver och vax. Bland hans mest kända
arbeten i Sverige kan nämnas "Sittande
flicka" och "Ungdom". Han har deltagit
vid en rad utställningar i Sverige, bland dessa kan
nämnas Galleri Brinken och Italienska Institutet i
Stockholm 1954, Konsthallen i Göteborg 1958 samt på
Liljevalchs 1959-60. Hans konst finns representerad på
Nationalmuseum, Nordiska Museet och på Göteborgs
Konstmuseum, dessutom på flera andra platser runt om i
världen. |
 |
Efter
några år som gift med "Micky" väcktes
återigen hans intresse för religion, men han
hade svårt att hitta rätt väg. Han deltog vid
Pingströrelsens möten, utforskade Buddhismen och
sökte tron inom Islam. 1959 reser Celo och Micky
till Milano för att besöka en konstutställning,
samtidigt besöker de också Celos hemstad
Aurisina där han träffar en man som visar sig
vara ett Jehovas Vittne. Efter flera långa samtal
om bibeln och livet hade Celo till slut hittat
rätt. Där och då blev han ett Jehovas Vittne. |
Efter
att paret återvänt till Sverige, började Celo
att ägna sig mer och mer åt religion. Han
hängav sig helt åt Jehovas Vittnen och i
slutändan, den 26 februari 1961 lät han döpa
sig. När Celos och Mickys andra barn föds 1961,
erbjuds Celo att återvända till Aurisina för
att där uppföra ett stort monument för att
hedra andra världskrigets stupade partisaner. En
god förtjänst väntade, men efter att ha
funderat en tid beslutar han sig för att avstå.
Detta beroende på att han skulle tvingas
tillbringa en lång tid ifrån familjen och den
kristna församlingen. En bidragande orsak var
också att Italien då var ett land där
kommunismen blomstrade och att han därför skulle
ha svårt att utöva sin tro. |
|
Celo var under hela
1960-talet i ständig konflikt med andra
religiösa värderingar, speciellt Svenska Kyrkan. Han
hade svårt att få jobb och hankade sig fram genom
diverse ströarbeten.
Han kunde ena dagen arbeta som stenhuggare, för att
nästa ha uppdrag som arkitekt och fotograf. 1973 och som
talande av flera språk, började han hjälpa invandrare
från södra Europa i bibelkunskap och i flera fall även
bistå med hjälp att starta religiösa församlingar.
Detta engagemang skapar goda förbindelser med Italienska
"Watch Tower" vilka erbjuder honom möjligheten
att bilda en ny församling i Ligurien nära Guinea i
norra Italien. 1987 lämnar Celo sin karriär som
skulptör och tar med sig familjen för en ny framtid i
Italien. Celo Pertot var fortfarande vid liv 2001.
|
|
|
|
|