|
|
Hugo
Elmqvist 1862-1930 |
Carl
Hugo Magnus Elmqvist, skulptör, föddes i Karlshamn den 13
oktober 1862. När Hugo var 3 år gammal flyttade
familjen till Ronneby och där tillbringade han
också sina ungdomsår. Redan vid 11 års ålder började han
arbeta i sin fars snickeri. Där
sysslade han mest med att hyvla bräder, men när arbetsdagen var
slut stannade Hugo ofta kvar i snickeriet för att snida
och lösa mekaniska problem. |

|
Hugo
flyttar till Stockholm 1881, där arbetar han som
ornamentbildhuggare på dagarna och ägnar sig åt
studier vid Tekniska Skolan på kvällarna. Han fick flera
utmärkelser under denna period. |
År 1888
antogs Hugo som elev vid Konstakademien och 1892 erövrade
han den
Kungliga Medaljen. Året efter fick han akademiens
erkännande för sin staty "Ålderdomen" och 1894 ett resestipendium. |
|
Med
hjälp av stipendiet kunde han nu resa ut i Europa. År
1895 tillbringades i Italien där han påbörjar
skissandet av det skulpturala konstverket
"Gryning" och under perioden 1896-97 fanns han
i
Paris. Han gör en kort tur till Sverige 1897 innan han
återvänder till Italien där han stannat till 1901.
Han fortsätter
skissandet av statyn "Gryning" som nu beställts
av Nationalmuseum i Stockholm och 1902 är statyn färdig
att huggas. Han låter inte de Italienska bildhuggarna
utföra arbetet som brukligt var, utan skickar istället
marmorblocket till Stockholm där han själv utför
arbetet. |
 |
Hugo
Elmqvist arbetade inte bara i sten och marmor,
han gjorde även en hel del skulpturer, byster,
statyetter, vaser och skålar i lera, gips och
brons. När det gäller bronsgjutning var han
inte till freds med de metoder som fanns. Han
ansåg att gjutningsmetoden som översatte lera
till brons var långt från tillfredställande.
Redan 1892 började han fundera på hur metoden
skulle kunna förbättras och 1893 satte han sig på
skolbänken för teoretiska
utbildning i konstgjutning. Han utförde
därefter en rad experiment för att hitta bättre metoder
än de som redan fanns. |
Experimenten ägde
rum i Villa Randinelli på Fiesolehöjden utanför
Florenz och pågick i fem år, med undantag för
något mindre skulpturarbete i ateljén. Han började med galvanoplastik,
men den metoden visade
sig vara olämplig, därefter med
helformningsprincipen som slutligen skulle visade sig
vara den bästa. |
Slutresultatet av hans experiment blev långt bättre än vad
han vågat hoppas på, mycket tack vare hustrun
Erna. Hennes medverkan vid
dessa experiment skulle visa sig vara avgörande
och Hugo erkände själv att hon
"kraftigt medverkat till det lyckliga
slutresultatet". 1902 tar han patent på
sin förenklade gjutninsmetod - "Den
Elmqvistska Gjutningsmetoden". |
|
Hugo
Elmqvist var gift med målarinnan Erna Wichmann
och tillsammans fick de döttrarna Helga
Elmqvist-Cau och Idina Elmqvist-Christiansen.
Han deltog vid flera utställningar och fick
bl.a. högsta utmärkelse på utställningen i
Bryssel 1906 för sin nya förenklade
gjutningsmetod. Bland hans offentliga verk kan
nämnas "Ålderdomen",
"Drömmen", "Religionen",
"Fridlös", "Gryning" och
"Ragnar Lodbrok", den sistnämnde på
Skansen i Stockholm. |

|
Hugos
föremål är signerade "Hugo Elmqvist" eller "H.E-t"
ristade i godset, ofta kompletterade med djupstämpel "HEt"
i cirkel. Föremålen kan också ha stämpeln "A.B.E.Gj-metod",
vilket är en patentstämpel för hans gjutningsmetod. Hugo
avlider i Stockholm den 24 februari 1930, 68 år gammal
och Erna i Bromma den 18 mars 1966. |
|
|
|
|
|