|
|
Herman
Neujd 1872-1931
|
Herman
Neujd (Neijd) föddes i Vallerstads socken Adelöv Småland
den 1 augusti 1872. Han var son till mejerist Johan
Peter Nöjd och Hedvig Gustava f. Danielsdotter. Herman var
från 1910 gift med Rut Eleonora f. Hallberg 1886 och kom att bli skulptör,
keramiker och i viss mån också målare. Han började sin bana i en
ornamentbildhuggares verkstad och det var också där han upptäckte sina anlag
för skulptering. 1892 sökte han till Tekniska Skolan i
Stockholm och kom in. Där studerade han sedan fram till
1895. Han sökte därefter
resestipendium för vidare studier utomlands. |
|
Han
fick sitt stipendium och kunde därefter tillbringa ett
och ett halvt år i Paris perioden 1895-96. Där
studerade han en tid på en modellskola under ledning af
skulptören A. Injalbert och tog samtidigt lektioner i
teckning för Collin. |
Hemkommen
från Paris fortsätter han sina studier under ytterligare
ett par år, nu på Konstakademien. 1897 anlitas han
av Gustavsbergs Porslinsfabrik och får där i uppdrag att
skapa prydnadsföremål. Många
av föremålen var naturligt nog av skulptural karaktär, men han gör
också krukor, vaser och prydnadsfat, oftast i Jugendstil.
Hans uppdrag för Gustavsberg var mer av sporadisk karaktär
och blandades med studier,
undervisning och
andra uppdrag. Samarbetet avslutades 1906. |
 |
Från
1902 till 1931
arbetar han några timmar i veckan som överlärare
i ornamentsmodellering på HKS. Han undervisar
också kvinnliga lärjungar inom tekniska
avdelningen vid Stockholms Tekniska Skola. Han får ytterligare ett
resestipendium 1902 och återvänder till ”kontinentens
förnämsta konstcentra” ytterligare en gång,
Paris. |
Herman
Neujd bedömdes vara en av den tidens främsta
Svenska skulptörer. Han levde som enstöring
och arbetade helst ensam i sin lilla ateljé i
gavelrummet på övervåningen i sin Spångavilla. Där
skapade han många av sina byster och statyetter,
men han ägnade sig också åt träsnideriarbeten
på skåp, skrin och askar. |
|
De flesta objekt han
gjorde var små och det kan förklaras med att
hans ateljé inte gav utrymme för något större
svängrum. Förutom keramik, så arbetade han
också mycket i Brons och gips. Han gjorde en hel
del utsmyckningar och finns bl.a. representerad
på Nationalmuseum, Dramatiska Teatern och
Göteborgs Konstmuseum. Han deltog vid
världsutställningen i Paris 1900, Stockholm
1909, Baltiska utställningen i Malmö 1914 samt i
Budapest. Han medverkade också flitigt vid utställningar
anordnade av Svenska Konstnärernas Förening.
Herman
avled i Stockholm den 13 december 1931. Hans föremål signerades ”Neujd”
(kan ibland läsas "Neuid" eller
"Neijd"). |
|
|
Källa:
Gottfried Kaléns intervju med Herman Neujd 1907.
|
|
|
|