|
|
Peter
(J.P.) Molin 1814-1873 |

|
Johan (Jean)
Peter Molin, bildhuggare och professor, född i Göteborg den 27 mars
1814, son till bagarmästare Anders Molin och Johanna Britta Boustedt,
från 1854 gift med målarinnan Emma Amalia Erhardina Broberg.
Tillsammans fick de döttrarna Emma Johanna Elionora (Elin) Molin och
Gerda Amalia Sofia Molin (senare Ljungstedt) båda konstnärinnor,
samt sonen Carl Hjalmar Valentin Molin, arkitekt. |
Den unga Peter
Molin visade sig vara en begåvad pojke. Redan i 6-årsåldern
började han läsa latinsk grammatik, men visade sig snart vara för
klen för skolning så han skickades hem och fick därefter vistas på
landet en tid. I början av 1820-talet skickades han till morbrodern
Magnus Fryckner i Borgstena, en person som kom att betyda mycket för
Peters fortsatta utveckling. När han sedan återvände hem till
Göteborg, fick han gå som bagarlärling hos fadern. År 1830 fick
han sitt gesällbrev och när han uppnått 21 års ålder övertog han
faderns bageri och handelsbod. |
1834 fick
Peter möjlighet att lämna Göteborg för studier på Konstakademien
i Stockholm. Där går han under några år både på Högre
Antikskolan och Gipsskolan. Avsikten med studierna var att utbilda sig
till målare, men efter en tid och efter att ha blivit avrådd detta
yrke av sina kamrater, lyckades fadern till slut få honom på andra
tankar. Under professor Palmqvist
på Chalmerska Skolan i Göteborg fick han prova på sin förmåga att
modellera. |
 |
Under sin tid vid Chalmers
modellerade Peter en byst av Karl XIV Johan. När bysten placerades i
festsalen då Kungen firade sitt 25 års jubileum, blev också Peters
konstnärliga anlag uppmärksammade. |
|
Peter blev efter detta
uppmanad att fortsätta sin utbildning. Med hjälp av
bidrag från några mecenater kunde han 1843 resa till
Köpenhamn för studier hos bildhuggare Herman Wilhelm
Bissen och medaljgravör Christian Christensen. Studierna
i Köpenhamn kröntes med framgång och efter två år
hade han med beröm genomfört hela utbildningen. När
Christensen dog 1845 lämnade Peter Danmark och reste till
Rom. 1847 deltar han i sin första utställning. Han hade
precis blivit klar med sittande "Hedersgosse" i
gips och lät anmäla den till en utställning i Rom.
Under utställningen fick han mycket beröm av sina
Italienska och Franska kollegor, och först nu kände han
att han var på rätt väg i sitt konstnärsval. Men
återigen började Peters fysiska svaghet att göra sig
påmind. Något svag och för att kurera sig, reste han
över Trieste och Wien för att sedermera komma till
kurorten Gräfenberg. Under resan ägnade han några dagar
åt studier i kyrkor och på museer.
|
I september 1847
återvänder Peter till Sverige för en kort period. Han
ställde ut en liten Amorstaty i marmor vid
Konstföreningen i Stockholm och det var första gången
den Svenska publiken fick se något av Peters hand. I
december 1847 lämnar han Stockholm för julfirande i
Berlin. Därefter fortsätter han till Italien. Han hade
vid denna tid blivit mycket bättre och var nu full av
optimism. För att
undvika att bli sjuk igen, överlät han allt stenhuggeri
åt sina Italienska medarbetare. Själv ägnade han sig
åt nya idéer och att skissa
på nya verk. Ett av hans första arbeten blev att
förfärdiga beställningen av "Ingeborg" han
fått då han besökte Göteborg. Därefter kom den
skulptur han då betraktade som sitt bästa arbete
"Backantinnan". I hans ateljé kom nu figurerna
i allt snabbare takt och alla beställningar gjorde honom
ekonomiskt oberoende, åtminstone för stunden. I samma
slag blir han också utnämnd till agré vid
Konstakademien.
|
I slutet av oktober 1849 var
situationen en annan. Han längtade hem men pengarna hade
tagit slut. Vännerna i Göteborg gjorde allt för att
försökte hjälpa honom och till slut hade de förmått
Göteborg Stad att ge Peter uppdraget att utföra statyn
av kung Oskar I till Stora Börssalen. Peter anlände till
Sverige 1850 och ett år senare fick han kontraktet att
uppföra statyn. År
1852 var Peter tillbaka i Rom, men 1853 när fadern dog,
valde han att återvända till Sverige. Det var tänkt att
han senare skulle återvända till Italien, men så blev
inte fallet. Nu stannade han i Sverige för gott. Samma
år, 1853, utses han till vice professor vid Konstakademin
och erhåller samtidigt titeln "Konglig Hof och
Statybildhuggare.
|
 |
Från
hösten 1853 och efter giftermålet 1854
arbetade Peter som lärare och hade inte mycket
tid för egna projekt. Han gjorde liten
Amorstaty och ett porträtt av den avlidne
prinsen, dessutom en del andra porträttbyster.
Under denna tid fick han också i uppdrag att
tillsammans med Carl Gustaf Qvarnström utföra
en stor del av den skulpturala utsmyckningen på
Nationalmuseums fasad. |
På
hösten 1858 reser Peter till Paris. Det är
under denna period han skapar den berömda
"Bältesspännaren". Eftersom
skulpturen var gjuten i gips rönte den inte
någon större entusiasm. 1862 fick bronsgjutare
Geiss uppdraget att uppföra den i brons, och
vid en mindre utställning i Berlin blev
mottagandet ett helt annat. På
världsutställningen i London sensommaren 1862
fick skulpturen en rekordartad framgång.
Bältesspännaren leder så småningom till
Peters andra framgång, skulpturen av Karl XII.
Den statyn avtäcktes under ståtliga former
1868. |
Peter
skapade därefter ett stort antal skulpturer och
monument, men drabbades senare av en långvarig
sjukdom. Verksamheten avtog och den 29 juli 1873
avled han i sitt hem i Vaxholm. Flera av hans
medaljonger återskapades i Parian vid
Gustafsbergs Porslinsfabrik under 1870-talet. |
 |
Notisen
om Molins bortgång publicerades i
många Svenska dagstidningar |
|
|
|
|
|
|