|
|
Victor
Hägerstrand 1882-1962
|
|
Victor
Hägerstrand föddes i Hovmantorp den 15
januari 1882. Han var barn nummer fyra, av fem,
till den då 55-årige hattmakaren och skräddaren
Joel Hägerstrand och hans hustru Ingrid Kristina
Johansdotter. Victor fick redan som 12-åring
intresse för konst och måleri. Istället för
att söka sig till någon konstskola satsade han på
konstindustrin och inom keramiken blev han ett
aktat namn.
Han fick sin första utbildning i landskapsmålning
av den ambulerande konstläraren Major Sahlström,
och i konsten att teckna fick han hjälp av
Professor Ekvall.
|
På
tidiga 1900-talet var han bosatt i Kalmar där han bl.a.
umgicks med den mycket välbekante träsnidaren "Döderhultaren".
Vid denna tid arbetade han också som konstnär och
dekoratör vid Oskarshamns och Norrköpings Kakelfabriker,
men tvingades till avbrott 1918 då han som så många
andra vid denna tid, drabbades av Spanska Sjukan.
|
1922
flyttar familjen Hägerstrand till Norra Stigen 5 i Örebro
och samma år börjar Victor att arbeta vid AB
Lerindustri. Där övertog han den konstnärliga delen av
fabrikens produktion efter de avskedade danska konstnärerna.
Han gjorde även en del skisser och dekorationsritningar
till kakelugnar. Victor lämnade fabriken i samband med
konkursen 1925.
|
 |
Victor
Hägerstrand firar sin 75-årdag 1957. Foto: Knut
Borg. |
|
Hägerstrand
var främst målare och gjorde flera dekorationer till
kyrkor och offentliga platser, även under den tid han
arbetade vid AB Lerindustri. Han gjorde
bl.a. tre monumentalmålningar till Örebro Missionsförening
och Filadelfiaförsamlingen på uppdrag av missionsföreningens
redaktör Algot Ahlbäck och kontorschef Carl Nilsson. Den
första var
en komposition med motiv från Indien, Kina, Kongo och
Brasilien. Den andra var en målning av Sverige i miniatyr
och den tredje en avbildning av John Bunyans
"Kristens Resa". Den sistnämnda målningen
betraktar Hägerstrand som ett av hans roligaste arbeten,
en målning han också var mycket stolt över. |
Stadsmotiven
från Örebro är annars hans mest kända arbeten och
motiven är ofta hämtade från Svartån och gamla söder.
Enligt egna uppgifter har han målat 250 sådana
akvareller, de flesta inköptes av Örebro Stad för
placering i tjänstelokaler på Rådhuset och Nämndhuset.
Men Victor var också en duktig keramiker och dekorationsmålare.
Vid Göteborgsutställningen 1923 fick han den högsta utmärkelsen
för sin keramik, och i Linköping och Oskarshamn fick
fick han guldmedaljer för sin bildkonst och sitt
dekorarbete på keramik. Han har även haft separatutställningar,
bl.a. på Westlings Bokhandel i Örebro. |
Victor
var inte så noga med att signera sin keramik, vilket
innebär att en stor del av hans produktion kommer att förbli
anonym. Signerade föremål bär naturligt nog signaturen
"V. Hägerstrand" eller "V.H." och i många fall även årtalet. I Prins Eugéns
hem på Waldemarsudde fanns 12 st blomkalkar samt ett rökbord
med keramikinlägg signerade av Hägerstrand, dessa föremål
finns tyvärr inte kvar. De sista åren ägnade Victor en
stor del av sin tid till konstteori och resor. Under en
tremånadersperiod reste han bl.a. mer än 100 mil med
tåg för att genomföra dessa konst- och resestudier.
Victor Hägerstrand flyttar slutligen till Hägersten där
han avlider 1962, 80 år gammal. |
 |
 |
Fat
av Victor Hägerstrand, tillverkat vid AB
Lerindustri och daterat 1922. Foto: Lana
Molberg |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ytterligare
föremål av Victor Hägerstrand
tillverkade i Oskarshamn, Norrköping och
Örebro. Bildkälla: Agneta Hägerstrand. |
|
|
 |
Enligt
egen utsago så målade Victor Hägerstrand ca 250
akvareller med Örebromotiv. Här en bild från
Kyrkogårdsgatan i Örebro 1928 |
|
|
Mer
information på sidan om AB Lerindustri |
|